2011. november 22., kedd

Gürcü mantısı - vagyis Grúz töltött tésztabatyuk

   Portakal Ağacı-nál találtam ezt a remeket, melyet személyesen egy Grúz hölgy prezentál a nála található videókon. Én merem mondani, hogy megint egy igazi autentikus recept, nem török, de grúz és mindenképpen kedvelt és ismert Törökországban is. Én is hoztam nektek fázisfotókat a tésztabatyuk elkészítéséről, de ha valami nem világos kérlek látogassatok el hozzá, mert a videók mindenféle nyelvtudás nélkül is segítségetekre lehetnek!


   A hagyományos változat darálthúsos vagy sajtos töltelékkel készül, de én ezen kívül még rengeteg változatot el tudok képzelni, gondolom ti is, szóval hajrá! Itt szögezzük le, hogy nálam török cimkét kapott, mert Törökországban igen elterjedt, ismert, kedvelt és beillik a többi recept közé, de az teljesen tiszta, hogy származását illetően Grúz, ok?!



Hozzávalók (4 személyre):
A tésztához:
  fél kg liszt
  1 tk só
  meleg víz (kb. 2,5 dl)

A húsos töltelékhez:
  2 ek olaj
  25 dkg darált marhahús
  1 kis fej hagyma
  1 ek paradicsom salca (vagy fél dl paradicsompüré)
  1 kk pirospaprika
  fél kk bors
  fél csokor finomra aprított petrezselyem (1-2 ek)
  só

A sajtos töltelékhez:
  20 dkg Feta sajt (Beyaz peynir)
  5 dkg sózatlan krémsajt (hogy lágyabbá tegye a tölteléket - ez a pont itt saját belekontárkodás elismerem)
  fél csokor finomra vágott petrezselyem (1-2 ek)

A tálaláshoz:
  3-4 ek olivaolaj
  1 kk pirospaprika pehely (vagy por)

Elkészítés:
   A húsos töltelékhez:
   2 ek olajat hevítünk, rádobjuk a húst, majd gyakori keverés mellett levének elpárolgásáig pirítjuk, ekkor hozzáadjuk az apróra vágott hagymát, majd 3-4 perc keverés után a paradicsompürét és a fűszereket, 1-2 perc alatt összepirítjuk és már el is zárhatjuk alatta a tüzet. A petrezselymet még belekeverjük és készen is vagyunk.

   A sajtos töltelékhez:
   A Feta sajtot villával összetörjük vagy elmorzsoljuk, összekeverjük a krémsajttal és a petrezselyemmel.

   A lisztel elkeverjük a sót és a vizet fokozatosan adagolva jó 10 perc alatt aránylag kemény, sima tésztát gyúrunk, lisztezett felületen kb. fél ujjnyi vastagra nyújtjuk, majd kb. 5,5-6 cm átmérőjű köröket szaggatunk belőle (török teáspohárnyi, ha épp kéznél van).
   2 korongot lisztet közéjükvéve (lásd fázisfotó) összefogunk és ujjainkkal kb. 1,5 szeres nagyságúra nyomkodjuk öket (Ez a fogás csupán a dolgunkat egyszerűsíti, ha nektek más bevált módszeretek van használjátok azt nyugodtan a korongok nyújtásához!).
   Ezután a kilapított korongokat egyenként vékony (1-2 mm) kör alakúra nyújtjuk (egyszerre mindig csak 2-vel dolgozzunk, hogy a tészta minél kevésbé száradjon ki), közepükbe helyezünk az előzőleg előkészített töltelékből 1-1 teáskanálnyit, majd körbe-körbe haladva összecsippentjük-összefogjuk a tésztát, a batyu ekkor még vastag száját összenyomkodjuk (elvékonyítjuk), csavarunk rajta 1-2-t és egy picit a tésztabatyuba nyomjuk. Na itt jöhet jól a videó esetleg.
   Bő forrásban lévő enyhén sós vízben résnyire nyitott fedő alatt újaforrástól számítva 5-6 perc alatt megfőnek - de ha úgy szeretnénk le is fagyaszthatjuk őket, hogy majd később használjuk fel.
   Tálalás előtt egy kis serpenyőben olivaolajat hevítünk, beleszórjuk a pirospaprika pelyhet és 2-3 másodperc keverés után le is húzzuk a tűzről. Ha paprika port használunk előbb húzzuk le az olajat a tűzről és csak ezután keverjük belé a paprikát. A Gürcü mantı-k tetejét meglocsoljuk ezzel a paprikás olajjal, melléjük pedig fokhagymás joghurtot kínálunk (2 dl joghut + 1 gerezd zúzott fokhagyma + némi só).

Jó étvágyat!

14 megjegyzés:

duende írta...

De szuper!!!! :)

Kreatív konyha írta...

Gyönyörűek lettek!

chriesi írta...

Annyira guszták!!

Bianka írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Bianka írta...

Már a formázása lenyűgőz

Anita Anse írta...

uTényleg nagyon gusztusos!!! Ezt tutti én is elfogom készíteni.

Elif írta...

Köszönöm szépen mindenkinek a kommentet! :)

boxa írta...

Nagyon jól néz ki ez is tuti kipróbálom Fügémnek...de csak a kókuszos után :)

Erol írta...

Isteni finom,én is ettem már meg készítettem is.A joghurthoz,a szokásos nane és sumak sem hiányzott.
Most nem kekeckedek,de én 27 év alatt csak teás poharat láttam kint,de csészét sosem.Esetleg a modernnek számító nescafé csészére gondolsz? :-)
Na jó,ez csak jó pofizás volt.Gratulálok a blogodhoz,nagyon jó.

Elif írta...

Punyic: 27 év? azóta kinn? na én nagyon remélem, hogy akkor minél többet ellátogatsz majd hozzám kicsit "szakérteni", mert én az ilyen kommenteknek nagyon örülök ám! Természetesen teáspohárra gondoltam, az is szerepel a képen, úgyhogy gyorsan javítom is... mivel én nem vagyok ennyire tőzsgyökeres, csak 6 éve van még közöm Törökországhoz elkövetek néha ilyen elszólásokat - légyszi ha máskor is látnál szólj rám egészen nyugodtan! :)

Erol írta...

Írtam egy hosszú választ,de a technika ördögének köszönhetően elszállt valahogyan. :-(
Természetesen számíthatsz rám mint "gyakori vendék az asztalodnál".
További jó munkát kívánok és csodás perceket a gyönyörű kisfiaddal.

Elif írta...

Köszönöm! :) Sajnálom, hogy elszállt a hosszú válasz...

Névtelen írta...

Elif,
milyen lisztet használsz?
Az itthoni "finom" lisztnek megfelelőt, vagy valami mást?
előre is köszi
gambas

Elif írta...

igen, egyelőre még itt lakunk Magyarországon, úgyhogy abszolút... finomliszt.